Centrum Szkoleń i Certyfikacji WSG

Akademia „Lean Management, jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem”

3 100 zł 90 h

Akademia prowadzona przy współpracy z 

Program:

Moduł I: Dalekosiężna koncepcja kluczem do sukcesu organizacji:

1. Trochę historii, czyli cztery główne systemy, jakie pojawiły się w historii wytwarzania: rzemieślniczy, amerykański, produkcji masowej i TPS -System Produkcyjny Toyoty.

2. Kultura Lean – 14 zasad Toyoty i ich znaczenie w tworzeniu doskonałości operacyjnej firmy. Filary Lean.

3. Dom Toyoty i kluczowe 5 Wartości.

4. Dlaczego czasem nie udaję się wdrożyć Lean w organizacji i jak temu zapobiec?

5. Strategia firmy i KPI jako determinanty sukcesu. Jak budować efektywny system kluczowych wskaźników efektywności w oparciu o wytyczne Strategii? Złoty trójkąt doskonałości operacyjnej.

6. Hoshin – Kanri i Strategiczna Karta Wyników – dwie metody rozwinięcia strategii firmy.  Zdyscyplinowane wdrożenie planów opartych na cyklu PDCA.

Moduł II: Odpowiedni proces prowadzi do odpowiednich wyników – zbuduj stabilne procesy:

1. Analiza stanu obecnego organizacji – Audyt Lean Assessment i wskaźnik LMI.

2. Proces, operacja – różnice – przepływ wartości w procesie. Czym jest wartość dodana i jak ją identyfikować?

3. Podstawowe definicje: czas taktu, czas cyklu, czas procesu, czas przezbrojenia.

4. Rodzaje strat w procesach produkcyjnych i usługowych – definicje i przykłady.

5. Rodzaje przepływów w procesach. System One Piece Flow, Push, Pull – czym są i kiedy ich używać. Ćwiczenia praktyczne. Pojęcia kolejka FIFO, kanban, supermarket. Obliczanie wielkości kanbanów. Co powinno znaleźć się w supermarkecie?

6. Heijunka – poziomowanie produkcji wieloasortymentowej. Warsztat praktyczny w oparciu o symulowaną fabrykę.

7. VSM – mapowanie strumienia wartości jako sprawdzony sposób na skracanie czasów realizacji zleceń i redukcję zapasów. Zasady mapowanie strumieni wartości. Jaki proces wybrać i kogo zaprosić do zespołu? Procedura mapowania krok po kroku. Ikony używane do mapowania. Najczęstsze błędy w mapowaniu procesów. A po mapowaniu – dalsze kroki doskonalenia procesów.

8. System 5S+1 – wzrost efektywności pracy dzięki organizacji miejsca pracy. Jak skutecznie wdrożyć system 5S w organizacji? 5S w biurze na hali produkcyjnej i w magazynie – praktyczne przykłady i wskazówki wdrożeniowe.

9. Visual Management System – zarządzanie wizualne kluczem do sprawnej komunikacji w przedsiębiorstwie.

10. Metodyka A3 i 8D. Likwiduj przyczyny źródłowe problemów pojawiających się w Twoich procesach. Narzędzia rozwiązywania problemów: 5Why, Patero, Diagram Ishikawy, 5M+E, Histogram Cause and Effect Matrix. One Point Lesson ("Krótka Lekcja”), jako narzędzie standaryzacji i dzielenia się dobrymi praktykami. Struktura i forma OPL (w jaki sposób przygotować  dokument krótkiej lekcji?). Standaryzacja pracy – najlepsze metody wykonywania pracy. Zasady skutecznego wdrożenia standaryzacji pracy. Struktura dokumentacji. Badanie stabilności procesu.

11. SMED – redukcja czasów przezbrojeń. Czym jest, a czym nie jest SMED? Etapy wdrażania SMED. Dokumentacja SMED. Jak uniknąć podstawowych błędów podczas analizy przezbrojeń? SMED i co dalej? – kolejne etapy doskonalenia przezbrojeń.

12. TPM – całkowite produktywne utrzymanie ruchu maszyn i urządzań w organizacjach. Definicja + historia + cele. Rola TPM dla LEAN. Kluczowe wskaźniki rozwoju-“KPI” [OEE/ MTTR/MTBF].

Moduł III: Stałe rozwiązywanie problemów jest siłą napędową organizacji:

1. Systemy sugestii pracowniczych.

2. Jak przygotować wydarzenie Kaizen?

3. Kaizen a Kaikaku.

4. Jak utrzymać kulturę ciągłego doskonalenia w organizacji?

5. TWI – metodyczne podejście do usprawniania procesów. Odkrycie potencjału doskonalenia pracy. Nauka dostrzegania marnotrawstwa w procesie.

Moduł IV: Doskonalenie zdobytej wiedzy. „Naucz się widzieć” – gra symulacyjna Lean Manufacturing. Zajęcia są oparte na grze symulacyjnej – linii produkcyjnej montażu ręcznego podzespołów elektrotechnicznych. Uczestnicy obejmą role operatorów linii produkcyjnej, magazyniera, lidera linii produkcyjnej, inżynierów procesu oraz klienta. Przyjęte role przeprowadzą uczestników przez trzy kroki, które będą stymulowane przez trenera:

1. Montaż podzespołów partiami.

2. Montaż podzespołów „z ręki od ręki” ONE PIECE FLOW.

3. Montaż podzespołów w systemie KANBAN.

Uczestnicy w każdym kroku będą samodzielnie optymalizować procesy w celu osiągnięcia satysfakcji klienta w 100% i maksymalnych zysków dla firmy przy ogólnym zadowoleniu wszystkich pracowników oraz zapewnieniu oczekiwanej jakości przez klienta. Czy uda się osiągnąć założone cele już w następnej rundzie? To zależy od kreatywności i mobilizacji grupy. W celu wykazania rzeczywistych postępów grupy w optymalizacji linii produkcyjnej zostaną wprowadzone parametry do optymalizacji: czas realizacji zlecenia LT – jednostka [sekunda], czas produkcyjny zużyty na realizacje zlecenia – jednostka [sekunda], liczba podzespołów w procesie – jednostka [sztuki], koszty czasów produkcji (pracochłonności) – jednostka [PLN/sekunda]. Na koniec omówione zostaną poszczególne rundy. Przejdziemy tą drogę raz jeszcze, analizując napotkane przeszkody, ale również efekty poszczególnych kroków. Wzbogacenie wiedzy uczestników na temat doskonalenia i optymalizacji procesów produkcyjnych logistycznych będzie oparte na praktycznym doświadczeniu nabytym podczas przeprowadzonej gry symulacyjnej oraz odpowiednio przygotowanych modułów teoretycznych podsumowujących zdobytą do tej pory wiedzę LEAN np.: produkcja JIT, analiza procesu TOF, projektowanie procesu ONE PIECE FLOW, podstawy VSM, 5S+1, straty w procesie. Podczas gry uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z modelami nowoczesnego zarządzania produkcją, jak również poznają techniki planowania zmian oraz organizacji i koordynowania wdrażanych projektów usprawniających.

Moduł V: Zarządzanie ludźmi w procesach produkcji – jak skutecznie przewodzić i zarządzać ludźmi w kulturze Lean?

1. Kluczowe kompetencje menedżera Lean. Czym trzeba zarządzać, by zarządzać skutecznie? Style zarządzania. Dlaczego ludzie nie robią tego, czego się od nich oczekuje? Jak mieć autorytet, zmotywowanych ludzi i wykonane zadanie? Zarządzanie zgodne z poziomem rozwoju pracownika. Spotkania, jako efektywny proces rozwoju zespołu.

2. Komunikacja i skuteczne porozumiewanie się. Problemy komunikacyjne i ich skutki. Moja rola w komunikacji i mój zakres wpływu. Informowanie ludzi. Motywowanie pracowników – narzędzia. Delegowanie, monitorowanie i rozliczanie zadań.

3. Zarządzanie zmianą. Rola menedżera w procesie zmiany. Przygotowanie zespołu do zmiany, Psychologia zmiany i systemy społeczne. Komunikacja w zmianie – tworzenie wizji wyznaczających kierunek. Zarządzanie oporem wobec zmiany. Zaangażowanie i wpływ pracowników na ugruntowanie zmiany.

4. Psychologia konfliktów i zarządzanie nimi. Psychologia konfliktów. Fazy konfliktów. Style rozwiązywania konfliktów. Rozwiązywanie konfliktu w oparciu o współpracę.

5. Rozwiązywanie problemów.

Cele:
Celem Akademii jest dostarczenie słuchaczom kompleksowej i praktycznej wiedzy w oparciu o najlepsze praktyki wdrożenia Lean Management w polskich firmach o charakterze produkcyjnym i usługowym. Dostarczamy sprawdzone metody, które odniosły sukces w polskich realiach biznesowych.

Adresaci:
Akademia skierowana jest do osób, które chcą wykorzystać Lean Management w swojej codziennej pracy operacyjnej i rozwijać kompetencje liderów i menedżerów Lean. Zapraszamy kadrę kierowniczą, liderów i specjalistów firm produkcyjnych i usługowych.

Świadectwo kwalifikacyjne:
Po zakończeniu zajęć uczestnik otrzymuje dyplom studium akademickiego Akademii Lean Management wystawiany przez Centrum Szkoleń i Certyfikacji przy Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.
Dla osób posiadających wyższe wykształcenie istnieje możliwość uzyskania świadectwa studiów podyplomowych po spełnieniu wymagań określonych przez Studium Podyplomowe WSG.

Formalności i zgłoszenie:
- zgłoszenia można dokonać w biurze Centrum Szkoleń i Certyfikacji lub wypełniając formularz zgłoszeniowy
- podpisanie umowy na kurs.

Forma zaliczenia:
- praca dyplomowa.

Termin i miejsce:
- ilość godzin: 90 h
- tryb weekendowy
- miejsce: Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, ul. Garbary 2.

Koszt: 3 100 zł

  • ul. Garbary 2, 85-229 Bydgoszcz
    Budynek C, pokój C005

  • centrum@byd.pl

  • 52 567 00 17

© 2016 WYŻSZA SZKOŁA GOSPODARKI